Veřejná doprava Vysočiny bude zaváděna etapově
Další z významných etap projektu Veřejné dopravy Vysočiny, tedy vysočinského modelu integrované dopravy, bude podle plánu spuštěna 15. prosince 2019.
K tomuto datu dochází celorepublikově ke změnám jízdních řádů na dráze i v linkové autobusové dopravě. Pokud jde o železniční dopravu, doporučujeme cestujícím (stejně jako v minulosti) prostudovat si nové jízdní řády na www.szdc.cz a současně v systému IDOS www.idos.cz.
K jednotlivým návrhům bylo přistupováno tak, aby železniční doprava tam, kde to má smysl, tvořila takzvanou páteřní dopravu. V mnoha časových polohách na dráze přibydou nové spoje. V relacích, kde dráha není schopna nabídnout obyvatelům požadovaný efekt (špatná poloha vůči osídlení, nevyhovující jízdní doba atd.), došlo k redukci. Daná oblast je primárně obsluhována linkovou/autobusovou dopravou. Všechny vlaky od poloviny prosince budou jezdit v maximálně dvouhodinovém obousměrném cyklu, kraj kývl na posílení všech spojů, které dráha měla k dispozici.
V odbavování cestujících na dráze se nic zásadního nestane, tam, kde budou z ekonomických důvodů ukončeny prodeje jízdenek v dosavadních prodejnách, bude možné bez přirážky zakoupit jízdenku přímo ve vlaku, cestující mohou jízdenky kupovat i prostřednictvím e-shopů.
Příjemná změna přijde až 1. 3. 2020, kdy je předpoklad, že začne na dráze i v autobusech na základě objednávky kraje platit jednotná jízdenka Veřejné dopravy Vysočiny.
K danému datu dojde ke sjednocení cen jízdného bez rozdílu, se kterým dopravcem zrovna cestu realizujete. POZOR: Až do 1. 3. 2020 je k dispozici cestujícím pouze stávající tarif (ceník) dopravce. Až na několik výjimek, které byly vyvolány nutností zajistit návaznost na dopravce sousedních krajů, a úpravy zohledňující návaznost na drážní dopravu, bude autobusová doprava zachována v už předpřipraveném modelu. Kraj Vysočina aktuálně objednává u autobusových dopravců přibližně 20 milionů kilometrů dopravní obslužnosti – jen pro zajímavost: o pět let dříve si region vystačil s 15,5 miliony kilometrů. Nárůst autobusové dopravy je tedy v regionu několikanásobně vyšší.
Jízdní řády autobusové dopravy se citlivě měnily celé poslední dva roky. Postupně byly upravovány řády tak, aby vyhovovaly politice Veřejné dopravy Vysočiny – tedy maximálně navazovaly, zbytečně se nedublovaly, obsloužily co největší území a nabídly cestujícím na páteřních linkách pravidelný interval po celý den, a to i o víkendu. Současný model Veřejné dopravy Vysočiny zároveň převzal do objednávky kraje nemalé množství km od dopravců v minulosti provozovaných na takzvané komerční bázi, kterým hrozilo jejich následné rušení, a také velkou část objednávky obcí, jež do současné doby hradily část autobusových spojů. Starostové obcí jsou o změnách průběžně informováni, tam, kam informace ještě nedoputovaly, a to především z důvodu dopracování, dorazí v následujících týdnech. Abychom se chovali spravedlivě, je třeba poznamenat, že starostové i občané některé změny v jízdních řádech ani nepostřehnou, protože většinou spoje přibývají.
Faktem je, že je rovněž několik málo oblastí, kde ke snížení frekvence veřejné dopravy dojde, vždy však jde o oblast s naddimenzovanou obsluhou k velikosti sídel, které pokrývá, bez většího zájmu občanů o tento spoj.
Jitka Svatošová a Pavel Bartoš, Krajský úřad Kraje Vysočina