Veřejná doprava bez finanční spoluúčasti obcí?
Rada Kraje Vysočina jednohlasně doporučila krajskému zastupitelstvu zrušit usnesení ze září 2018 upravující resp. navrhující finanční spoluúčast měst a obcí na financování Veřejné dopravy Vysočiny (VDV) za podmínky převzetí objednávky obcí pod objednávku Kraje Vysočina vč. vybraných spojů o sobotách a nedělích. Návrh krajské rady budou zastupitelé projednávat 8. září 2020.
Rada Kraje Vysočina doporučuje zastupitelstvu zrušení usnesení zastupitelstva kraje a nepožadovat po obcích příspěvek na financování veřejné dopravy a současně převzít od obcí jejich objednávku v pracovních dnech a o víkendech. Současně v systému VDV navýšit finanční prostředky ze strany Kraje Vysočina na financování dopravní obslužnosti o odpovídající částku tj. o cca 36 mil. Kč. Jednou, nikoli jedinou z možností, jak budou finanční prostředky získány, by mohlo být i snížením objemu dotací, které Kraj Vysočina poskytuje obcím formou různých programů.
Vedení Kraje Vysočina si od navrženého slibuje snížení administrativy jednotlivých objednavatelů, dořešení problematiky objednávky obcí způsobem převzetí objednávky obcí pod objednávku Kraje Vysočina, ucelení tarifu na jednotlivých spojích, kdy tarif VDV platí nyní jen na spojích pod objednávkou Kraje Vysočina. Jde o převzetí cca 911 215 km spojů pod objednávku kraje. Z daného počtu km za rok je 555 331 km v pracovních dnech a 355 884 km vybraných spojů o sobotách a nedělích.
Z uvedeného je zřejmé, že jde hlavně o výkony realizované v pracovních dnech. O víkendu je z pohledu kraje navrhováno převzít jen spoje sloužící převážně k dopravě za turistickými cíli, do zaměstnání a do školských zařízení.
Kraj Vysočina v minulých měsících oslovil dopisem s návrhem spolufinancování všechna města a obce regionu. Do půlky srpna reagovalo pouze cca 20 % oslovených, ať už kladně, s podmínkou nebo nesouhlasně. Více než 80 % oslovených samospráv na návrh vůbec nereagovalo.
-krú-