Správa železnic intenzivně postupuje v přípravě vysokorychlostních tratí

ZelezniceSpráva železnic nepolevuje ve vysokém tempu přípravy vysokorychlostních tratí. Vše směřuje k tomu, aby se za pět let rozběhla jejich výstavba. Půjde o první pilotní úseky, pro které se již zpracovávají ve zrychleném režimu studie proveditelnosti, souběžně s tím se nyní soutěží dodavatelé dokumentací pro územní řízení.

Mezi pilotní projekty patří VRT Polabí z Prahy­‑Běchovic do Poříčan a VRT Moravská brána z Přerova do Ostravy­‑Svinova. Prvně jmenovaná trať je součástí VRT Praha – Brno, půjde o první vysokorychlostní traťový úsek v ČR. Na základě dílčích výstupů ze studie proveditelnosti bylo letos v dubnu zahájeno zadávací řízení na vypracování dokumentace pro územní řízení (DÚR). Zmíněný úsek začne v železniční stanici Praha­‑Běchovice a skončí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Výběr zpracovatele dokumentace je založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění, a ne pouze nejnižší nabízenou cenu.
Letos v srpnu pak Správa železnic zahájila soutěž na DÚR první části VRT Moravská brána. Součástí tendru je mimo DÚR vysokorychlostní trati od Prosenic do Hranic na Moravě také zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA) nebo zapracování požadavků příslušných úřadů a veřejnosti. Obdobný tendr na druhou část VRT Moravská brána, vedoucí od Hranic na Moravě do Ostravy­‑Svinova, bude následovat. Další zakázky na DÚR jednotlivých provozních úseků VRT, zejména na rameni Praha – Brno, jsou v přípravě.

VRT Praha – Drážďany má dokončenou studii proveditelnosti

Hotová je již studie proveditelnosti na výstavbu nového železničního spojení mezi Prahou a Drážďany. „Dokončení studie proveditelnosti nijak nezbrzdilo rozvázání smlouvy s původním zpracovatelem, sdružením firem CEDOP+EGIS. Ihned po schválení studie, které očekávali také naši kolegové z DB Netz, bude následovat pokračování investiční přípravy přeshraniční části stavby mezi Ústím nad Labem a Heidenau i mezi Prahou a Lovosicemi/Litoměřicemi,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V rámci přípravy nového železničního spojení Prahy a Drážďan už vyhlásila DB Netz AG spolu se Správou železnic veřejnou soutěž na projekční práce ve stupni dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) na samotný Krušnohorský tunel, komplexní pojištění projektu, jeho vedení a na společnost vykonávající funkci hlavního projektanta. DÚR přeshraničního úseku by měla být zpracována do roku 2024.

První architektonická soutěž na novou stanici

Dalším milníkem v přípravě VRT bylo na začátku září vypsání první architektonické a urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železniční dopravy, a to na stanici Praha východ. Ta se bude nacházet jižně od městyse Nehvizdy na první projektované VRT Polabí. Architekti, urbanisté a dopravní inženýři mají za úkol navrhnout koncepci a podobu nového dopravního terminálu na okraji Prahy. Kromě samotného nádraží by měly návrhy zahrnovat i přestup na regionální autobusovou dopravu, záchytné parkoviště i nové napojení na dálnici D11. Stejně tak budou obsahovat i představu o podobě širšího okolí nového nádraží a možnostech jeho využití. Vítězný návrh, který vzejde ze soutěže, představí Správa železnic na počátku příštího roku. Stejný postup bude uplatněn i pro ostatní stanice ležící na vysokorychlostních tratích.

Průzkumy a zaměření terénu

Pro urychlení další přípravy probíhají v předstihu přírodovědné průzkumy nebo rešerše archivních geologických průzkumů a podrobné mapování terénu geodety v trasách budoucích VRT. Pokračuje například sběr geodetických dat v úseku Praha – Lovosice/Litoměřice. Už v jarních měsících vyrazili do terénu geodeti, aby pořídili podrobné zaměření terénu. Jde o zpracování jednoho ze základních podkladových materiálů umožňujících nejen návrh samotné trasy, ale i jejího začlenění do okolí. Slouží také pro další vyhodnocování, následnou přípravu nebo projednávání s veřejností. Mapuje se výrazně širší území, než jaké zabere budoucí stavba. Umístění nové trati z pohledu stavebního zákona bude předmětem procesů spojených s územním plánováním a územním řízením. Územní řízení bude následovat po procesu EIA (dopad stavby na životní prostředí), jemuž se takto významná stavba nevyhne.
Včasnou prací geodetů získá Správa železnic mapové podklady v podrobnosti pro všechny fáze přípravy. Státní organizace tak šetří čas i prostředky vynakládané na rychlé železniční spojení.

Mezinárodní spolupráce

Ve spolupráci s experty francouzských drah vytvořila Správa železnic manuál pro projektování VRT, který je postavený na téměř půlstoletém francouzském vysokorychlostním know­‑how. Letos v dubnu pak byla se společností SNCF International, která je součástí holdingu francouzských drah, uzavřena rámcová dohoda, která Správě železnic umožňuje spolu s manuálem při přípravě projektů VRT využívat i další konzultační a poradenské služby SNCF. V polovině září potom bylo s francouzskou stranou podepsáno memorandum, na jehož základě vzniká pracovní skupina, která určí možnosti dlouhodobé spolupráce obou železničních správ v oblasti rozvoje vysokorychlostní i konvenční železnice nejen v České republice, ale také v širším regionu střední a východní Evropy.
„V rámci pracovní skupiny SNCF a Správy železnic pro dlouhodobou spolupráci se budou konat pravidelná setkání zástupců každé ze stran, kteří se budou scházet minimálně jednou za tři měsíce střídavě v Paříži a v Praze nebo budou jednat prostřednictvím telekonference. V naléhavých případech může být četnost jednání ještě vyšší,“ popisuje Svoboda. Na základě spolupráce s polskou stranou je pak před vyhlášením veřejná soutěž na zpracovatele studie proveditelnosti posledního z ramen rychlých spojení, resp. VRT, a to v trase vedoucí z Prahy přes Hradec Králové na hranice s Polskem.
Všechny připravované projekty VRT jsou intenzivně komunikovány se starosty, obecními zastupitelstvy nebo přímo s veřejností. Jen v úseku Praha – Brno – Ostrava již Správa železnic oslovila a jednala se zástupci téměř 150 obcí z asi 200 dotčených. Při architektonických a urbanistických soutěžích jsou do komisí přizváni také zástupci samospráv. Navázána byla také spolupráce se zástupci organizací zabývajících se ekologií a ochranou životního prostředí.

Zdroj:https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Sprava-zeleznic-intenzivne-postupuje-v-priprave-vysokorychlostnich-trati-637951

    Reklama
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru