Mobilní buňky Eurowagonu putovaly z Velkého Meziříčí až na Špicberky
(Pokračování)
Minule jste si mohli přečíst, že velkomeziříčská firma Eurowagon již patnáct let vyrábí mobilní buňky s různými možnostmi uplatnění.
Jde například o přívěsy pro stavebnictví, sanitární přívěsy, mobilní prodejní a výstavní stánky a také kostymérny, maskéry a další přívěsy mimo jiné také pro filmový průmysl. A právě o buňkách pro filmaře, kteří mapovali život ledních medvědů na norských Špicberkách, pojednávala první část článku.
Dnes přinášíme podrobnější pohled na vlastní mobilní kontejnery, jichž bylo celkem pět – tři obytné buňky, kancelář a dílna. Vše pro asi dvacet lidí, přičemž cca pět osob se staralo o servis, ostatní byli filmaři.
Celý projekt nesl název PolarX a je označován jako Ice Train – Ledový vlak. „Je to jediný luxusní polární ledový vlak na světě, který vás ve skutečném přepychu přenese do arktické divočiny,“ píše se o něm pochvalně na zahraničním webu. Filmová produkce měla základnu v civilizaci, v Longyearbyenu, největším městě na Špicberkách a nejseverněji položeném městě na světě. Odtud pak vyrážela do terénu na souostroví v Severním ledovém oceánu.
Ke spolupráci došlo na základě referencí, které zákazník získal. Ten poptával podle informací vedení Eurowagonu více firem, ale uspěl až ve Velkém Meziříčí.
Od prvního kontaktu až po finální předání produktu uběhl asi rok. Tyto lhůty se liší podle náročnosti zakázky. V tomto případě se délka přípravy i výroby z pochopitelných důvodů o něco prodloužila. „S tím se ale počítalo, protože bylo potřeba vyladit pokud možno co nejvíce detailů,“ přiblížil vedoucí prodeje Jiří Malec, „o to těžší to bylo i z toho důvodu, že korespondence probíhala většinou po mailu. I některé nedostatky, jež se vyskytly během provozu až na místě, jsme řešili na dálku.“
V Eurowagonu jsou právem na projekt PolarX pyšní, šlo o zcela ojedinělého a náročnou zakázku. „Důkazem, že umíme navrhnout přívěs pro téměř jakýkoliv účel, jsou právě tyto speciální kontejnery vyrobené na míru filmařům, kteří v rámci projektu PolarX natáčeli v extrémních podmínkách za polárním kruhem – na norských Špicberkách,“ říká J. Malec.
Celkem firma pro speciálního zákazníka vyrobila pět mobilních kontejnerů, v nichž pochopitelně nechyběly ani postele a koupelna.
„Všechny jsme zkonstruovali tak, aby odolaly teplotám klesajícím až k –45 °C a dalším nepříznivým vlivům, typickým pro tyto ostrovy,“ doplňuje projektant Martin Pokorný a přidává popis technického vybavení buněk.
Příjemnou teplotu v obytných buňkách a kanceláři zajišťují elektrická topná tělesa a elektrické podlahové topení. Kromě toho si v nich filmaři mohou přitopit přídavným naftovým topením Eberspächer se zabudovanou nádrží na naftu.
Buňky mají – rovněž zabudované – nádrže s čerpadlem na čistou vodu, odpadní vodu a také speciálně vyvinutým zařízením na rozpouštění sněhu a ledu, což je jediný způsob získávání pitné vody v těchto končinách.
Koupelny jsou vybavené umyvadlem, sprchovým koutem a speciální toaletou Cinderella, což v překladu znamená "Popelka". Ta funguje na principu ekologického spalování bez chemie a vody. Zjednodušeně řečeno, konečným produktem je popel. Za zmínku jistě stojí, že cena této speciální toalety se pohybuje kolem 50 tisíc korun.
Dílna disponuje velkými užitnými prostory, menší technickou místností, rámem pro zvedací zařízení, rampou a rozpouštěčem sněhu. Stejně jako obytné přívěsy a kancelář je přitápěný přídavným naftovým topením Eberspächer. Sáně, na kterých kontejnery „sedí“, pocházejí od německé firmy Lehmann-UMT.
O tom, jaké vychytávky jsou v projektu zakomponovány, se dozvíte příště.
Připravila: Iva Horká