Silničáři mají ve skladech 40 % posypové soli, během listopadu bude plno po střechy skladů
S 1. listopadem začíná zimní sezóna jak pro údržbu silnic, tak pro řidiče. Zatímco Krajská správa a údržba silnic Vysočiny postupně plní sklady inertním posypem i solí a plánovaně probíhá údržba techniky, řidiči by měli myslet na povinnost použít od začátku listopadu na svých automobilech zimní pneumatiky.
Dnes všechny složky integrovaného záchranného systému, krajští silničáři i zástupci Ředitelství silnic a dálnic informovali hejtmana Kraje Vysočina Vítězslava Schreka o plánech zimní údržby a připravenosti svých týmů na nadcházející zimu.
Z krajských statistik je zřejmé, že největší nápor na zimní údržbu komunikací je jednoznačně v měsíci lednu. „Například letos mezi 14. a 15. lednem najeli krajští silničáři 24 tisíc kilometrů – projeli tak celý region pětkrát křížem krážem. Zajímavé statistické údaje vykazují naše přehledy i pokud jde o spotřebu posypu. Například 7.–8. února, tedy během dvou dní, bylo spotřebováno 600 tun posypu. Pokud zmiňuji extrém loňské zimy, musím upozornit i na fakt, že zima sice končí kalendářně v březnu, ale naši silničáři si letos sezónu mohli uzavřít až 16. dubna,“ popisuje Miroslav Houška, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy a ekonomiky. Udržovat komunikace na Vysočině ve sjízdném stavu není levná záležitost. Zatímco zima 2019–2020 přišla na 167 miliónů korun, ta zatím poslední 2020–2021 na 226 miliónů korun. V současné době jsou sklady Krajské správy a údržby silnic Vysočiny plné posypem ze 40 %, materiál je postupně navážen, zasmluvněno a dodáno bude 21 tisíc tun soli a 58 tisíc tun inertu.
V letošním roce bude region opět rozdělen do 114 údržbových okruhů. Jejich určení je každoročně předmětem vyhodnocování.
Údržba silnic v zimním období od 1. listopadu do konce března má za úkol zmírňovat následky zimy ve stanovených časových lhůtách. Do tří hodin od spadu sněhu nebo výskytu jiné situace musí být upraveny silnice I. třídy a vybrané klíčové tahy silnic II. třídy, na údržbu silnic II. a vybraných silnic III. třídy mají silničáři šest hodin, ostatní tahy, pokud jsou zařazeny do zimní údržby, musí být uklizeny do 12 hodin.
Na Vysočině je 2885 km udržováno inertem, 1575 km chemicky, 248 km pluhováním a 275 km není udržováno. Krajská správa a údržba silnic Vysočiny využije během zimy 134 sypačů, cca stovku radliček a více než 50 kusů další mechanizace – sněhových fréz, metačů, nakladačů.
Zásadní informací pro dálkovou dopravu je fakt, že dálnice D1 mezi 74 až 166 km, tedy na území Kraje Vysočina, bude během zimního období prosta dopravních omezení.
-krú-