Evropské instituce se dohodly na nových pravidlech pro internetové prostředí v rámci tzv. Digitálního aktu. Budou přísnější na ,velké hráče῾
Nová opatření se zaměřují na boj proti nelegálnímu obsahu, zboží a službám v on‑line prostředí. Platformy budou mít nové povinnosti, jako například urychleně odstranit nelegální obsah na svých webových stránkách a znát podnikatelské subjekty, které je využívají pro své aktivity.
„Jedná se o největší legislativní zásah do internetového prostředí po 20letech. Jednání byla velmi náročná, ale jsem ráda, že jsme nakonec našli kompromis, díky kterému se internet stane bezpečnějším místem,“ říká k zásadním změnám česká stínová zpravodajka, místopředsedkyně Evropského parlamentu, Dita Charanzová.
„Technologické firmy, e‑commerce zažívají neuvěřitelný rozkvět. Mým cílem bylo, abychom připravovanou legislativou tento růst neudusili a zbytečně nezatížili menší firmy v on‑line prostředí. Proto jsem ráda, že nová nařízení zpřísňují požadavky především na velké hráče. Zároveň je dobře, že přijímáme přísnější pravidla pro firmy ze třetích zemí, které sice podnikají na EU trhu, ale až doposud zde neměly své zastoupení. Spotřebitel bude mít teď nové, lepší možnosti odvolání, pokud si zboží ze třetích zemí zakoupí,“ dodává Charanzová.
Nově přijatá pravidla ukládají velkým platformám rozsáhlejší odpovědnost za šířený obsah, který sice není nezákonný, ale je škodlivý. Platformy budou muset analyzovat rizika vyplývající z jejich služeb a přijímat opatření ke zmírňování těchto rizik. Změna se dotkne i oblasti doporučovacích systémů, které přizpůsobují obsah jednotlivcům.
Podařilo se navíc prosadit návrh na ochranu práv dětí na internetu.
„Jsem ráda, že byl přijat můj návrh na dodatečné opatření na větší ochranu dětí. Platformy budou muset nově analyzovat obsah ve vztahu k dětem a zmírňovat veškerá rizika vůči této skupině. Bohužel se na sítích typu TikTok šíří celá řada videí a reklam, které cílí na děti a mají pak za následek například poruchy příjmu potravy, což může končit i tím nejtragičtějším způsobem. Díky tomuto návrhu nebudou děti dostávat cílené reklamy vůbec a velké platformy budou muset obecně dělat daleko víc pro jejich ochranu. Výuka ani rodiče děti v on‑line prostředí neochrání, ruku k dílu teď musí přiložit právě tyto platformy,“ dodává k návrhu Charanzová, která je zároveň ambasadorkou bezpečného internetu v České republice.
Za nedodržování nových pravidel budou firmám hrozit vysoké sankce. U velkých platforem se může v nejzávažnějších případech jednat o pokutě až do výše 6 % celosvětového obratu.
Vyjednaný text musí ještě formálně schválit jak členské státy, tak Evropský parlament.
Připravila: Iva Horká, zdroj: TZ EP